Believe Allah in every seconds of our llife

Believe Allah in every seconds of our llife

Saturday, 24 November 2012

Bicara seorang kakak dengan adiknya..

Assalamualaikum.
Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.
Moga dapat ambil manfaat!

Bicara seorang kakak dengan adiknya..

“adik tahu, nanti… akak nak cari ‘mujahid’ macam adik”. Kata seorang kakak kepada adiknya dengan sebuah senyuman. 

“kenapa?’’ Soal si adik dengan penuh tanda tanya.

“Sebab, zaman sekarang ni susah nak tengok lelaki yang terpelihara akhlaknya, terjaga pergaulannya.’’ Jawab si kakak.

Kelihatan si adik malu-malu di puji begitu. Sengaja si kakak menyuntik sema
ngat adiknya agar terus menjadi lelaki yang terpelihara.

Walaupun si adik tidak pernah menyatakan rasa cintanya pada mana-mana muslimah, sebagai seorang kakak, dia dapat merasakan ada tanda-tanda cinta yang sedang menyentuh hati adiknya. Si kakak berazam untuk membantu adiknya. Baginya, fitrah itu harus di didik agar tidak terperangkap dengan tipuan syaitan.

“Sekarang ni, masih terlalu awal untuk adik mencintai mana-mana muslimah..’’ kata si kakak lagi.

“Tapi kak, dia tu baik’’. Tiba-tiba si adik berbicara. Subhanallah! benarlah sangkaan si kakak bahawa adiknya sedang menyukai seorang muslimah.

“Ya, memang ‘si dia’ baik’’. Si kakak cuba merai rasa hati adiknya.

“..tapi, kita tak pasti lagi, adakah ‘si dia’ adalah pilihan Allah untuk kita atau sebaliknya.’’ Bicara si kakak. Kelihatan adiknya berfikir panjang.

“Adik, janganlah risau. nanti adik dah bersedia, bagi tahu akak, akak akan carikan muslimah untuk adik.’’ Usik si kakak.

“kalau akak cari, confirm yang penuh keimanan’’ si adik membalas usikkan kakaknya. Mereka tertawa bersama.
Terhibur hati si kakak. Si kakak tahu, kata-kata si adik itu sengaja diciptanya untuk menutup kegelisahan di hatinya.

‘Ya Allah, aku amat mencintai adikku. Aku juga amat mencintai adik-adikku di luar sana. Peliharalah mereka, akhlak mereka.’ Doa si kakak.

Adik-adik muslimah yg di sayangi, mawar berduri untuk kumbang yang berkualiti.

Adik-adik muslimin yg di kasihi, lelaki yang berperibadi mulia, untuk bidadari yang terpelihara.

Kejarlah cinta Allah, Insya-Allah, Allah akan susun pasangan yang terbaik untuk kita. Salam mujahadah! :)

No comments:

Post a Comment